LA PAU

A l’escola Lèxia hem celebrat el DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU el passat dijous 28 de gener. Aquest dia va ser fundat l'any 1964 pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal Vidal i és una iniciativa d'Educació No-violenta i Pacificadora, que s’ha difós arreu del món. Es celebra a escoles de tot el món, al voltant del dia 30 de gener, en recordar l’aniversari de la mort de Mahatma Gandhi, amb els objectius següents:

• Sensibilitzar sobre la pau entesa com a molt més que l'absència de guerres i baralles.
  • Conèixer i familiaritzar-se amb els conceptes d'amor universal, de no-violència i de pau positiva, així com amb els procediments de reivindicació no-violenta dels drets humans.
  • Conèixer persones i/o grups que lluiten per la pau i la justícia al món.
  • Incidir en aprendre a resoldre els conflictes de manera pacífica i dialogant, és a dir, expressant les opinions de forma tranquil·la, clara i ordenada.
  • Compartir una estona alumnes, mestres i... amb la finalitat de celebrar i recordar que volem ser persones de pau.
A l’escola hem realitzat diverses activitats amb aquests objectius. A primera hora, hem començat el dia amb la cançó de “La festa de la pau” de Dàmaris Gelabert. I hem guarnit el menjador i les cartelleres del vestíbul de l’escola amb els murals fets tots els grups la foto (2) Al llarg del matí, cada classe ha treballat la Pau i la no violència amb el seu alumnat. Hem fet activitats fantàstiques!
  • A la Classe del VENT hem decidit que aquell seria el dia de les abraçades, els petons, les carícies... Hem fet jocs a l’aula on havíem de demostrar els nostres sentiments de forma agradable. També hem vist uns petits vídeos on els personatges discutien, s’enfadaven, s’estimaven...els hem comparat amb alguns contes que coneixem i hem estar parlant sobre com ens hem de tractar els uns als altres.
la foto 2 (2)
  • A la classe de LLEVANT hem mirat uns curtmetratges de dibuixos animats sobre valors fonamentals: la convivència, la col·laboració, el respecte i el treball en equip; I els hem estat comentant. També hem vist un vídeo que explica l’origen de la festa de la no violència. Després hem explicat el conte del cargol i el cuc i hem representat com els personatges s’enfaden i com solucionen els seus conflictes, amb disfresses i tot!
la foto
  • A la classe de GARBÍ hem fet diverses manualitats relacionades amb la pau. També hem vist els curtmetratges i dibuixos animats amb el companys i les companyes de la classe de Llevant. Hem fet una llarga conversa sobre els valors necessaris per una bona convivència.
la foto 4
  • A la classe del MESTRAL hem cantat la cançó “Por qué no ser amigos” dels Hombres G. També hem pintat mandales amb símbols relacionats amb la pau i hem fet fitxes d’aquest tema. També hem fet uns coloms de la pau amb collage de diferents revistes.

• A la classe del XALOC la Glòria ens ha explicat qui són el Dalai Lama, Ghandi, el Martin Luther King, el Nelson Mandela i el John Lennon. Hem comentat frases boniques que ells deien i hem escoltat la música de “Imagine” després de traduir-ne la lletra.

• A la classe de la TRAMUNTANA hem après la cançó “El món seria més feliç” i l’hem anat a cantar als companys de totes les classes. Hem fet uns mòbils amb el símbol de la pau. També hem llegit diversos contes sobre conflictes i hem estat comentant quina podria ser la millor manera de resoldre’ls.

• A la classe del MERCAT DEL NINOT hem buscat la paraula Pau en diferents idiomes i n’hem fet cartells individuals, amb una imatge i una frase sobre allò que significa la pau per cadascú.
20160128_162253
  • A LA CLASSE DEL MERCAT DE LA BOQUERIA cada alumne ha portat informació sobre personatges que han treballat per la pau (Luther King, Mandela, Menchu, Teresa de Calcuta i Ghandi) i l’hem estat comentant. També hem reflexionat sobre el “decàleg per créixer en la Pau”. I hem pintat cartells sobre valors i sobre el “ingredients” de la pau.
la foto (3)
  • A la classe del MERCAT DE SANT ANTONI hem estat investigant en quins llocs del món hi ha guerres i de quin tipus. També hem reflexionat sobre la duresa de la vida de les persones que pateixen guerres i la d’aquells que han de fugir i refugiar-se en altres estats. Hem elaborat un mural sobre els conflictes al món. També hem creat dues maletes, la d’una persona que viatja per viure en pau i la d’una altra, privilegiada com nosaltres, que pot viatjar per plaer.
Després, hem vist petits videomuntatges que parlaven de la Pau i d’aquelles personalitats que l’han fet possible i les que encara la fan. També hem cantat cançons de Pau i hem fet jocs de cooperació per posar en pràctica actituds i  valors com ara la tolerància, l’escolta, l’empatia, la superació personal, l’ajuda...
  • A la classe del MERCAT DE SANTA CATERINA hem buscat frases de diversos pensadors i n’hem fet rètols. També hem fer un cinefòrum amb la pel·lícula “La fuerza de uno”, que tracta dels conflictes socials i polítics vistos des de la perspectiva d’un nen en les diferents etapes de la seva vida.

• A l’aula de PFI inicial hem fet un gran cor on hi hem escrit pau en més d’un idioma, hi hem enganxat imatges que ens transmeten pau i hi hem escrit frases que parlen del rebuig a la violència. També hem cantat una bonica cançó de Sopa de Cabra.
  • A l’aula de PFI hem fet plantilles de les nostres mans i hi hem escrit desitjos de pau. Amb les mans hem fet un símbol de la pau gegant i el tenim a classe.
la foto 5 Finalment, a les 15 de la tarda, hem sortit a la pista tots els grups de l’escola i hem fet una rotllana per representar el símbol de la Pau, mentre sonava la cançó “Imagine” de John Lennon. N’hem fet una fotografia preciosa, que ens queda com a símbol de la Pau que dia a dia construïm entre totes i tots. IMG_0316 image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7