Museu del Molí de paper de Capellades

El passat dia 10 d’abril, els alumnes de PQPI vam anar a Capellades per visitar el Museu de paper. L’objectiu era seguir coneixent la industria a Catalunya, les diferents fonts d’energia utilitzades i treballar conceptes que aprenem a Agenda21, sobre el reciclatge i la sostenibilitat. El paper que es fabrica i es fabricava es feia a partir de trossos de tela utilitzades, que primerament es tallaven en trossets petits, amb unes ganivetes.

Foto1

Després els trossos de roba es ficaven en una espolsadora, una mena de tambor, amb foradets que se li dona voltes, per tal de treure la pols.

Foto2

El següent pas era posar la tela en remull, en un soc a terra anomenat podridera, fins que la tela es desfés formant una mena de pasta.

Foto3

Un cop la pasta estava feta, es picava, en tres recipients diferents fins que quedés una pasta ben fina.

Foto4

En aquesta pasta, els treballadors ja podien començar a fer els fulls. En el museu, encara hi ha un senyor que fa de manera artesanal el paper. En Jordi, ens va fer una demostració de com podíem aconseguir fer paper, posant una mena de tamissador dins un recipient amb la pasta, encobrint-lo i prensant-lo fins treure la major part d’aigua.

foto5

Per poder fer el paper fa 300 anys, l’energía que s’utilitzava era la hidràulica.

Foto6

Un cop els papers ja estan fets, s’han d’eixugar, per això a la fabrica hi havia una part anomenada eixugadors plena de finestres perquè passes corrent d’aire. Un cop feta la primera eixugada, es mullava el full amb cola , feta amb les carcasses d’animals, per tal de que quant s’escrivís a sobre la tinta no s’escorregués, ara només quedava tornar a eixugar el paper y picar-lo perquè quedés ben fi.

Foto8 Foto7

En acabar, vam poder fabricar els nostres propis fulls amb marca d’aigua!!! Que hem eixugat un cop hem arribat a l’escola

Foto9

Agraïm al museu el tracte que ens han donat en especial a la Maria i en Jordi I també al senyor Ts`ai Lun que a l’any 105 D.C, va inventar el paper a la China.